کلمه ارگونومی از لغت یونانی ارگون (Ergon) به معنای شغل و لغت نوموس (Nomos)، به معنای قوانین، ایجاد شده است. به همین دلیل، می‌توان گفت ارگونومی در محیط کار به قوانین محیط کار برای افزایش بهره وری و راحتی افراد شاغل در آن محیط، گفته می‌شود. ارگونومی به مجموعه موارد ابزار، محیط و طرز قرارگیری بدن می‌گویند. صحبت در خصوص وضعیت بدن و محیط کمی سخت است اما داشتن ابزار مناسب موردی است که می‌تواند تفاوت به‌سزایی ایجاد کند.

محیط کار ارگونومیک شامل میزهای کاری و کامپیوترهای قابل‌تنظیم، صندلی‌های با طراحی ارگونومیک و صفحات زیرپایی در زیر میز برای استراحت‌دادن به پاها است. کارکنان شاغل در چنین محیطی به‌راحتی به کنترل دما، تهویه هوا، نورهای قابل‌تنظیم و انبارها دسترسی دارند.

چک‌لیست ارگونومی محیط کار
۱. صندلی
یکی ازمهم‌ترین موارد ارگونومی در محیط کار صندلی است. اگر بنا به شغلتان نیاز دارید ۸ ساعت در روز در مکانی بنشینید، داشتن یک صندلی با ارگونومی مناسب ضروری است. با داشتن یک صندلی مناسب تضمین می‌کنید که بدن شما آسیب نمی‌بیند و در طول روز در مکان راحتی قرار دارید. یک صندلی با ارگونومی مناسب از پشت و کمر شما حمایت می‌کند. حمایت مناسب از کمر به این معنی است که در هنگام نشستن کمر شما قوس طبیعی خود را حفظ می‌کند؛ بنابراین یک صندلی مناسب، باید پشتی قابل‌تنظیم داشته باشد.

۲. جاپایی
صندلی‌های اداری برای ۹۵درصد افراد مناسب هستند. بااین‌حال، هنوز هم افرادی هستند که به دلیل شکل بدنشان روی این صندلی‌ها احساس راحتی نمی‌کنند. برای کارمندان کوتاه قامت‌تر یکی از باارزش‌ترین ابزارهایی که می‌توانند استفاده کنند جاپایی است. داشتن فرم بدن مناسب ملزم به این است که کف پای شما به‌صورت مستقیم روی زمین قرار بگیرد اما اگر پاهای شما به اندازه کافی بلند نیستند داشتن یک جاپایی این مشکل را حل می‌کند. تا به اینجای مطلب با چک لیست ارگونومی در محیط کار آشنا شدید و اهمیت و مزایای آن را نیز بررسی کردیم.

۳. پایه نمایشگر و لپ‌تاپ
یکی دیگر از وسایل ارگونومی در محیط کار پایه نمایشگر است. با افزایش محبوبیت لپ‌تاپ‌ها کارمندان زیادی از این وسایل برای کارهای روزمره خود استفاده می‌کنند اما باید به خاطر داشته باشید که نباید از لپ‌تاپ بدون افزایش ارتفاع صفحه‌نمایش در طولانی‌مدت استفاده کرد. نگاه به پایین هنگام استفاده از لپ‌تاپ به خم‌کردن بدن و آویزان‌کردن سر به پایین منجر می‌شود که باعث افزایش فشار به گردن و ستون فقرات شما می‌شود.

۴. ماوس
پس از آشنایی با تعدادی از چک لیست ارگونومی در محیط کار به مشکل درد در مچ و تاثیر ارگونومی بر روی آن می‌پردازیم. درد در مچ و دست بین کارکنانی که در طولانی‌مدت از ماوس کامپیوتر استفاده می‌کنند بسیار شایع است. این افراد بهتر است که به جای ماوس معمولی از موس ارگونومیک استفاده کنند. طراحی این ماوس‌ها به‌گونه‌ای است که دست را بیشتر به‌صورت عمودی یا با موقعیت طبیعی‌تری قرار دهند.
از هر مدل ماوسی برای ایجاد ارگونومی در محیط کار که استفاده می‌کنید آن را نزدیک کیبورد خود قرار دهید تا آرنج شما نزدیک بدنتان باقی بماند. همچنین می‌توانید دستی که با آن از ماوس استفاده می‌کنید را عوض کنید تا فشار بر یک دستتان کاهش یابد.

۵. کیبورد
اگر قصد ایجاد ارگونومی در محیط کار را دارید فاصله کیبورد و شما باید به اندازه‌ای باشد که دست‌های شما تقریبا افقی قرار گرفته و مچ‌ها مستقیم به سمت جلو باشد. هر دو قسمت دستان شما باید یک خط مستقیم تشکیل دهند. مچ دست باید بر حاشیه میز یا قطعه مخصوص تکیه‌گاه مچ قرار بگیرد. در هر صورت، مچ‌ها نباید به سمت بالا خم بشوند. آرنج‌ها نیز در یک زاویه نود درجه و در نزدیکی بدن قرار بگیرند.

Leave a Comment